GROEN ONTBIJTEN

Je start de dag met gezonde voeding die het liefst ook nog ecologisch verantwoord is. Moeilijk? Welnee, op bijna elke website en ook in boeken met een ‘healthy touch’ vind je genoeg gezonde recepten en bieden ze jou diverse mogelijkheden om je te laten inspireren tot groen ontbijten. Graag deel ik dan ook enkele ECO- weetjes met jullie. 

FruitblogGroen moet je doen.
Om de dag te beginnen neem ik altijd 1 a 2 glazen water voor het ontbijt. Vooral na het slapen, kan je lichaam weer het nodige vocht gebruiken. Het schijnt ook dat je lichaam hierdoor wordt gereinigd van afvalstoffen. Ook drink ik in de ochtend geen koffie, heb ik hier wel behoefte aan dan na 10 uur s’ochtends. Zelfgemaakte amandelmelk of goldenmilk is ook echt een aanrader!

Tegenwoordig komt brood vanwege diverse redenen wat vaker in een negatief daglicht te staan. Deze adviezen neem ik serieus, maar probeer er toch mijn eigen draai aan te geven. Ik koop bijvoorbeeld volkoren, spelt of desembrood bij de bakker. Het verhaal over Chinese haren in brood blijf ik onthouden!

Omdat ik zo op mijn boterham gesteld ben, heb ik uiteraard ook gewoon zin in een ‘broodje hagelslag’ en dan is het merk Céréal de meeste verstandige keuze 😉 Ook ben ik gek op smeersels. De cashewnoten pindakaas van MAX of de palmolie vrije pindakaas van het biologische huismerk van de Jumbo zijn ook erg lekker!

_MG_3388_V2

Naast brood hou ik ook van ontbijtjes met fruit, muesli of sojayoghurt. Mocht je toch graag een scheutje honing in je ontbijtje willen, let dan op het EKO keurmerk, zie hier waarom. De goedkope honing in supermarkten zijn namelijk bijna altijd afkomstig uit megastallen waar ze bijen houden op 1 a 2 vierkante meters en voeren met suikerwater! Een alternatief voor honing is bijvoorbeeld dadelstroop. Dadelstroop is echt het allerlekkerste!

Brinta of havermoutpap is ook favoriet! Het boek ‘Havermoutje’ geeft de lekkerste recepten met havermout in de hoofdrol. Maar er staat ook heel simpel in beschreven hoe je het beste de havermout kan koken of hoe jezelf amandelmelk kan maken. De havermout koekjes en repen, zijn ook heerlijk snelle ontbijtjes!

Sinds ik meer kennis heb gekregen over de geschiedenis van palmolie kies ik er tegenwoordig voor om steeds minder beleg te kopen waar palmolie in verwerkt zit. De reden hiervoor is, omdat er regenwouden in Indonesië en Maleisië zijn gekapt om plaats te maken voor palmolie plantages. Met als gevolg dat dieren zoals de Orang Oetans en Sumatraanse tijger hun thuis zijn verloren of om het leven zijn gekomen. Wil je hier meer over lezen, klik dan hier. Vorig jaar heb ik er een blog over geschreven, want ik wilde uitzoeken hoe het nu precies zat met palmolie. Een van de conclusies was; geen Nutella van Ferrero meer voor mij!

pindakaas

Jammer genoeg zitten er in talloze producten palmolie verwerkt en is er bijna geen ontkomen aan. Maar kennis brengt keuze. De grens bepaalt de consument uiteindelijk altijd zelf.

Verder word ik ook ontzettend blij van smoothies en groentesapjes. Het is makkelijk te maken, snel klaar en het kan niet aanbranden! Je hebt snel je dosis groene vitaminen binnen. Spinaziebladeren, banaan en water is helemaal perfect!

Is groen ontbijten duur?
Een van de vragen die ik mezelf vooral in het begin stelde, was “wat is belangrijker, geld besparen of gezonde voeding?”. Nu kosten sommige producten meer geld dan de budgetvariant, maar later kunnen er bijvoorbeeld weer lichamelijke kwalen door slechte (budget)voeding ontstaan. Daarnaast wordt ons ecosysteem steeds meer aangetast. Om over het dierenwelzijn nog maar te zwijgen. Voedsel waar bijvoorbeeld pesticiden overheen zijn gespoten, is zeer slecht voor mens, dier en milieu. Daarom kijk ik niet altijd meer naar de prijs en denk ik aan alle gezonde voordelen die ‘groene producten’ met zich meebrengen. In mijn geval gaat voeding voor materialisme.

Als consument steun je het initiatief dat er met liefde en bescherming voor mens, dier en milieu voeding wordt geproduceerd. Wij als consument en zeker hier in het Westen bepalen grotendeels het productieproces van voeding.

Hopelijk heb ik hiermee enkele handvatten gegeven om zelf op onderzoek uit te gaan. Wees je bewust dat groene voeding goed is voor je lichaam en geest! Dat dit niet alleen in het voordeel is van jezelf, maar ook voor de biodiversiteit van de aarde!

Daarom is groen ontbijten zo leuk!

Liefs, Elcke

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s