10 TIPS VOOR EEN VEGETARISCHE LIFESTYLE

Als je ervoor kiest om vegetarisch te eten betekent dit dat je stopt met het consumeren van vlees & vis.

Dit lijkt misschien heel simpel, maar in de praktijk kan dit weleens lastiger zijn dan je in eerste instantie had gedacht of je zit erover na te denken en het blijkt toch makkelijker te zijn dan verwacht. Interpretatie en beleving is per persoon verschillend. Om jou een handje te helpen, geef ik je de 10 tips die mij hebben geholpen om volledig vegetarisch te eten. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Hier zijn ze.

  1. HEEL belangrijk, weet dat je niet zal ‘sterven’ als je geen vlees of vis meer eet! Mensen in je omgeving hoeven zich dus geen zorgen om je te maken, zolang je maar goed blijft letten op voedingsmiddelen die dezelfde voedingswaarde hebben als vlees en vis! Er zijn genoeg alternatieven. Het is zelfs zo dat in de ‘meeste gevallen’ mensen die wel vlees en vis eten echt niet gezonder zijn dan vegetariërs. Zelfs het voedingscentrum bevestigd dat het niet nodig is om vlees te eten, zie link.
  2. Zet NETFLIX aan en kijk alle documentaires die te maken hebben met dierenleed, milieuvervuiling en gezondheid. Bijvoorbeeld, Cowspiracy, MILK, Food Choices, Earth from Above, FOOD inc. Forks over Knives & Fat Sick and Nearly dead. Youtube heeft ook twee goeie documentaires, zoals Earthlings en Before the Flood. Maar zoek ook eens op #megastallen en #veeteelt.
  3. Informeer en educeer jezelf door wetenschappelijke artikelen of boeken te lezen. Ga opzoek naar kookboeken om jezelf te ondersteunen en te inspireren om de lekkerste vegetarische gerechten te maken. Op degroenezus vind je een aantal kookboeken die mij hierbij hebben geholpen. Ook heb je al 6 vega(n) stamppot recepten in ‘tha pocket’, dankzij gastbloggers die hun recept hebben gedeeld, zie link!
  4. Onderzoek in welke voeding o.a. vitaminen, mineralen, eiwitten en omega-3 zitten, zodat je met een gerust hart vlees en vis kan missen. De beste plantaardige bron voor eiwit is bijvoorbeeld quinoa. Op de site van Woman’s health lees je ook over 8 groenten met veel eiwit, zie link. Zelfs de doorsnee aardappel is gezond, zie link. Ook neem ik bijvoorbeeld B12 & omega-3 supplementen. Zie hier de link met de blog die ik schreef over TESTA die omega-3 supplementen maakt van algenolie. Maar ook in gebroken lijnzaad, walnoten zie link en lijnzaadolie zit omega-3. Het is ook fijn om kennis te hebben over de visserij; bijvangst, overbevissing en oceaan/milieuvervuiling, zodat je misschien nog makkelijker vis kan laten staan. Wil je meer weten over vitamine B12? Lees dan deze blog van Janneke van der Meulen, zie link.
  5. Ga opzoek naar vleesvervangers! Tegenwoordig zijn er zoveel vleesvervangers dat het steeds makkelijker wordt om vega(n) gerechten te maken! Probeer gewoon diverse soorten uit. Over smaak valt te twisten, maar de vleesvervangers van VIVERA en de Vegetarische Slager zijn echt lekker!
  6. Verdiep je ook in voedingsmiddelen waarvan je in eerste instantie niet zou verwachten dat het gemaakt is van dieren. Denk aan kroepoek, snoep, kaas, sambal en diverse sauzen.
  7. Zoek op social media naar anderen die dagelijks hun vega(n) lifestyle delen, zonder dat er foto’s voorbij komen van gebakken biefstuk of gerookte zalm. Neem dus eens een kijkje bij @Plantaardiger@Groenemonster@Hetgroenebroertje@Cindyvanrees & @omdatikdatwil. Ga ook eens opzoek naar Youtubers die vegetarisch of veganistisch eten, zoals @Kiwieats@Lisagoesvegan@_Balancelle@Evainfruit_paradise@Afieke_nl@Healthywanderlust.nl@Nina.theveganstudent@Thegreenbeauty. Uiteraard zijn er nog veel meer mensen die een vegetarische of veganistische lifestyle uitdragen. Weet dat je niet alleen bent!
  8. Ach, en als ik je een extra advies mag geven, stop ook met het drinken van koeienmelk. De meeste vegetariërs eten nog wel zuivelproducten, maar het laten staan van koeienmelk is easy en zeker een pluspunt. Persoonlijk drink ik al vier jaar geen melk. Zowel vanuit gezondheidsredenen als ethisch standpunt. Waarschijnlijk gaat Campina nu een claim tegen mij indienen, maar als je alleen al de bovengenoemde documentaires hebt gezien, begrijp je waarom ik dit erbij vermeld. Er zijn genoeg alternatieven voor koeienmelk, zoals amandelmelk, sojamelk, rijstemelk en kokosmelk. Amandelmelk kan je ook heel makkelijk zelf maken, zie de boekreview over @Havermoutje.
  9. Wees open naar je omgeving, vertel dat jij ervoor kiest om geen vlees en vis meer te eten. Als je geen zin hebt in lange discussies, kan je ook zeggen “omdat dit mij gelukkig maakt” punt
  10. Wist je dat er in voorbewerkte vleesproducten, zoals salami en kipfilet echt ontzettend veel ‘zooi’ verwerkt zit. Met zooi bedoel ik o.a. e-nummers etc. Daarnaast heb ik in keuringsdienst van waarde gezien hoe kipfilet wordt gemaakt… geloof me. Dit wil je ook niet in je lichaam stoppen. Zie link voor de documentaire.
  11. Als laatste wil ik nog even meegeven dat jij verschil maakt! Dat jij altijd ‘iets’ doet in vergelijking met iemand die ‘niets’ doet.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer goede tips die ik niet heb benoemd. Mocht je nog aanvullingen hebben, hoor ik deze heel erg graag! Ik wens je heel veel succes en geluk met het bereiden van de maaltijden zonder vlees of vis. YOU ROCK!

P.S. Ik heb geen studie gevolgd waardoor ik alles weet over voeding! Dus ga vooral zelf op onderzoek uit, waardoor jij gezonde & bewuste keuzes kan maken in jou voedingspatroon.

Liefs, Elcke

5 gedachtes over “10 TIPS VOOR EEN VEGETARISCHE LIFESTYLE

  1. Ik volg je al best lang op Instagram en snap echt niet hoe het mogelijk is dat ik nog nooit op je blog terecht ben gekomen. En wat is ‘ie leuk! Ik ga je meteen volgen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Wat leuk om te lezen! Vet goeie tips! Wat ik zelf ook belangrijk vind is om het rustig aan te doen. Dus begin met kleine dingen zoals geen vleeswaren op brood en daarna een meatless monday. Mijn vriend vond het namelijk een stuk moeilijker dan ik en deed er echt anderhalf jaar over.

    Liked by 1 persoon

  3. Hoi Femke!
    Leuk om te lezen dat de tips je bevallen! Ik hoop dat je er nu iets aan hebt. Hoe gaat het met je goede voornemen??
    Ik kan je alleen maar aanraden om helemaal vegetarisch te gaan, vlees noch vis 😉
    Super tof dat je er in ieder geval wel mee bezig bent !
    Liefs!! Elcke

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s